اخبار و مقالات

  • 3163
  • 476 مرتبه
  • چهار شنبه 29 دی 1400

تولد یک دستگیره-طراحی

تولد یک دستگیره-طراحی

برای متولد شدن یک دستگیره، همانند یک مخلوق،باید ببینیم که به چه چیزهایی احتیاج داریم.
دستگیره ها، فارق از کیفیت و شکل ظاهری، اغلب به ملزوماتی نیاز دارن که لازمه خلق یک دستگیره، است.
ملزومات خلق یک دستگیره، عبارتند از:

1- طرح.
2- قالب.
3- دستگاه دایکاست.
4- مواد اولیه.
5- دستگاه پرداخت.
6- وان آبکاری.
7- خار.
8- فنر.
9- واشر استپ(ساعتی).
کلیه ملزومات فوق برای خلق یک دستگیره، در کنار نیروی فنی ماهر هر بخش امکان پذیره.در غیر اینصورت با داشتن نیروی فنی ناوارد و غیر ماهر در فرایند تولید دستگیره،خلق یک دستگیره که اتفاق نمیفته که هیچ، از بین رفتن مواد اولیه و حتی تخریب دستگاه ها و ماشین آلات تولید دستگیره، را در پی خواهد داشت.
اما هدف ما از نوشتن مقاله تولد یک دستگیره، بررسی ملزومات فنی مورد نیاز است.

 

طراحی دستگیره

 

طرح

طرح-برای خلق یک دستگیره،حتما میبایست محصول مورد نظر طراحی شده باشد.در قدیم که با قالب گیری شنی از دستگیره های موجود در بازار،اقدام به تولید دستگیره می نمودند.هرچند همان نمونه اولیه نیز بر اساس طراحی ابتدایی دستگیره،تولید شده است.
اما امروزه دیگر تولید دستگیره،توسط قالب های شنی منسوخ گردیده اند.و با استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای طراحی سه بعدی،کلیه جزییات دستگیره،طرحی و قالب دایکاست بر اساس آن تولید میگردد.حتی بعد از طراحی  دستگیره،و به جهت جلوگیری از بروز خطا در طراحی و رفع نواقص احتمالی آن،و نیز جلوگیری از بروز خسارت های سنگین در ساخت قالب ایراد دار،اقدام به چاپ طرح دستگیره،با دستگاه های چاپ سه بعدی می نمایند.
درمرحله بعد، برای طراحی دستگیره،می بایست سلیقه مشتریان را دانست.که این امر بنظر نگارنده متن،صرفا با داشتن تجربه از بازار هدف و یا بهره گیری از مجربان این رشته،امکان پذیر است.
چه بسیار تولید کنندگانی که صرفا با سلیقه خود اقدام به طراحی دستگیره نمودند،اما با شکست در بازار مواجه شدند.
قالب دستگیره،از دو صفحه جداشونده از یکدیگر ساخته شده اند،که به محل جداشدن دو کفه قالب،خط جدایش میگویند.در اینجا باد در نظر داشت برای طراحی دستگیره،چنانچه طراحی بر روی دستگیره وجود دارد،محل طراحی خاص شما بر روی خط جدایش قرار نگیرند،زیرا در مرحله پرداخت کاری و از بین بردن خط جدایش بر روی دستگیره،طراحی خاص شما از بین خواهد رفت.
در اینجا باید اشاره کنم که در جهت کاهش هزینه های تولید قالب و جلوگیری از تکثر قالب هافچنانچه از دستگیره های مدرن، و بدون قرینه استفاده نماییدفمی توانید دو مدل دستگیره، را در یک قالب جانمایی نمایید.البته لاید در نظر داشته باشید که هر دو مدل از مقبولیت تقریبا یکسانی در بین خریداران برخوردار باشند،زیرا یکسان تولید گردیده اند و در غیر اینصورت،مجبور به تولید یک مدل دستگیره در دو مرحله ضرب خواهید بود.
همچنین برای کاهش هزینه های سربار تولید و به اصطلاح کسر مواد(توضیحات بیشتر در قسمت قالب)میتوانید در طراحی قالب دستگیره، از قسمت هایی که بعنوان سرباره یا اوورفلو از آن نام برده میشود،بعنوان یک قطعه کوچک ترجیحا بدون نیاز به آبکاری برای یک صنف دیگر نیز استفاده نمایید تا بیشترین بهره را از مراحل تولید دستگیره،ببرید.و هزینه های تولید و حق ضرب را کاهش دهید.
پیشنهاد میشود قبل از انتخاب طرح دستگیره،از مجربان این صنعت کسب تجربه نمایید.
لازم بذکر است گروه صنعتی المان، آمادگی خود را جهت ارایه مشاوره به شما تولید کنندگان دستگیره،را اعلام میدارد.