اخبار و مقالات

  • 3164
  • 470 مرتبه
  • چهار شنبه 29 دی 1400

تولید یک دستگیره - قالب

تولید یک دستگیره - قالب

در بخش اول مقاله تولید یک دستگیره،به مرحله طراحیدستگیره، نگاهی مختصر و مفید داشتیم.
در اینجا به بخش دوم مقاله یعنی قالب میپردازیم.

قالب

برای ساخت یک قالب دستگیره،بعد از طراحی دستگیره،و چاپ آن بصورت سه بعدی و رفع نواقص احتمالی در طراحی دستگیره،اقدام به ساخت قالب دایکاست می نماییم.
قالب ها بر اساس نوع مواد مورد استفاده برای تولید دستگیره، معمولادر این صنعت، به دو قالب دایکاست سرب(زاماک) و یا آلومینیوم تقسیم میگردند.برای ساخت قالب زاماک و آلومینیوم،تفاوت هایی وجود دارد که به آنها بصورت اختصار اشاره خواهیم نمود.لازم بذکر است که ما در اینجا قرار نیست ساخت قالب را بر اساس جزییات تولید توضیح بدیم و صرفا جهت درک بهتر مراحل تولید دستگیره،توضیحاتی مختصر را از فرایند ساخت قالب بیان می نماییم.
قالب ها از صفحات و قطعات فولادی مقاومی تشکیل شده اند که وظیفه هدایت درست مواد مذاب را درون حفره های قالب دستگیره بر عهده دارند.

 


محل ورود و حرکت مواد مذاب دواد مذاب با دمای بسیار بالا به درون قالب هار داخل قالب برای رسیدن به حفره ها را راهگا یا به اصطلاح راگا میگویند.
بدلیل ورود مواد مذاب با دمای بسیار بالا به درون قالب دستگیره،می بایست به سه نکته دقت نمود.
اول:دمای ذوب مواد
دمای ذوب مواد و آلیاژهای زاماک و آلومینیوم با یکدیگر متفاوت هستند.
دمای ذوب زاماک حدود 450 درجه سانتیگراد میباشد.لذا برای جلوگیری از خراب شدن قالب دستگیره، بعد از ساخت قالب و در مراحل انتهایی ،برای سخت کاری قالب، به کروم کاری احتیاج است.در این مرحله با نشاندن مواد کرومات بر  روی قالب، باعث افزایش مقاومت قالب در برابر حرارت و سیالیت مواد مذاب زاماک می گردد.
دمای ذوب آلیاژ آلومینیوم حدود 660 درجه سانتیگراد می باشد.در اینجا برای افزایش مقاومت قالب دستگیره،در برابر حرارت بسیار بالای فلیز آلومینیوم،و جلوگیری از خورندگی بالای مواد مذاب این فلز بر روی قالب،می بایست قالب دستگیره، را نیتراته نمود.در این مرحله،با نشاندن لایه ای از نیتراته بر روی قالب مانع از خورندگی قالب می شویم.