اخبار و مقالات

  • 3166
  • 496 مرتبه
  • پنج شنبه 30 دی 1400

تولد یک دستگیره - مواد اولیه

تولد یک دستگیره - مواد اولیه

در ادامه داستان تولد یک دستگیره، به بخش چهارم و بسیار مهم مواد اولیه رسیدیم.در این قسمت ابتدا به توضیح مختصری درباره مواد تشکیل دهنده آلیاژ زاماک و آلومینیوم می پردازیم

 

زاماک

 

 

آلیاژ زاماک با سرب خشک تفاوت های بسیاری دارد.ولی در بازار به دستگیره های تولید شده از آلیاژ زاماک، دستگیره های سربی می گویند.
بیشترین حجم آلیاژ زاماک را عنصر روی تشکیل داده است که معمولا در قطعات تحت فشار استفاده می شود. حدوداً  95%  ترکیب این آلیاژ از روی ، 4%  از آلومینیوم و 1% از مس تشکیل شده است. گرچه در آنالیز شیمیایی این آلیاژ، مقدار بسیار کمی آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کروم و منگنز را هم می توان مشاهده کرد.
این آلیاژ در دیگر کشور ها به زینک آلوی معروف است. زیرا آلیاژ زاماک عضوی از خانواده آلیاژی روی-آلومینیوم به شمار می روند. این آلیاژ برای اولین بار در سال 1929 توسط کمپانی زینک نیوجرسی آمریکا به دنیای علم متالورژی معرفی شد.آلیاژ زاماک از گرید های مختلفی تشکیل شده است که از این میان زاماک 2، زاماک 3 و زاماک 5 بیشترین استفاده صنعتی را دارند.
حالا که با آلیاژ زاماک آشنا شدید، باید به این نکته توجه داشته باشید که تضمین کیفیت بالای دستگیره،علاوه بر استفاده از آلیاژ مرغوب،به فشار دستگاه دایکاست ارتباط مستقیم دارد.چنانچه فشار دستگاه دایکاست پایین باشد و قطعه دستگیره، بطور کامل به اصطلاح پُر نشده باشد، دو اتفاق عمده در ادامه فرآیند تولید یک دستگیره، بوجود خواهد آمد که مختصرا در باره این دو اتفاق توضیح خواهیم داد.
مواد مذاب در حین ورود به حفره های قالب دستگیره، دارای مولکول های هوا هستند که در هنگام تزریق وارد قطعه می شود و در آن محبوس خواهد شد. فشار بالای دستگاه دایکاست، مولکول های هوا را از قطعه خارج می نماید. چنانچه مولکول هوا از قطعه دستگیره،خارج نگردد،در هنگامی که قطعه برای رنگ و یا آبکاری فورتیک وارد کوره شود، مولکول هوا داغ شده و میل به خروج از قطعه پیدا می کند.این امر باعث میگردد که دستگیره، پس از خروج از کوره تاول تاول و یا حباب حباب شود.
بعضی از تولید کنندگان دستگیره،برای کاهش قیمت تولید به استفاده از زاماک دست ریز و غیر آلیاژی روی میاورند،این آلیاژ بدلیل نداشتن استاندارد و آنالیز،صرفا بصورت تجربی وارد چرخه تولید می گردد.و هزینه های تولید را در نهایت،افزایش خواهد داد.و صرفا اینگونه تولید کنندگان بدلیل نداشتن سیستم های محاسباتی و نداشتن نرم افزار های محاسبه بهای تمام شده،تصور می کنند که هزینه تولید آنها کمتر از دیگر تولید کنندگانی است که از زاماک آلیاژی استفاده می نمایند،که این تصور کاملا غلط است.
فلز بعدی مورد استفاده در صنعت تولید دستگیره، فلز آلومینیوم می باشد

 

آلومینیوم

 

 

نام دارد.  LM2 رایج ترین آلیاژ آلومینیوم جهت تولید دستگیره،آلومینیوم
این نوع آلیاژ آلومینیوم دارای خاصیت فلزی می باشد.این آلیاژ دارای حداقل 92الی 96 درصد فلز آلومینیوم بوده که با افزایش چند عنصر باعث بهبود کیفیت این آلیاژ می شوند.عناصری مانند روی ،منیزیم،و سیلیسیوم ، که حلالیت بالایی دارند.
این نوع آلیاژ، بدلیل داشتن مقاومت کششی ذاتی آلومینیوم، در صورتیکه فشار دستگاه تزریق هنگام تزریق ، بالا و مناسب باشد، دستگیره ای، با کیفیت تولید خواهد شد.
دلیل روی آوردن تولید کنندگان دستگیره به تولید دستگیره های آلومینیومی را به اختصار توضیح میدهیم.
با ذکر مثالی ساده، به این نکته می پردازیم.
برای تولید یک جفت دستگیره سربی(زاماک) با وزن تقریبی یک کیلو گرم،واضح هستش که به همین مقدار آلیاژ زاماک احتیاج داریم.حالا اگر قیمت هر کیلو زاماک 3 را بعنوان مثال 100 هزار تومان در نظر بگیریم، جدا از هزینه هایی نظیر کسر کار، هزینه تزریق،پرداخت،نیروی انسانی ماهر،آبکاری،بسته بندی  و دیگر هزینه های تولید،آلیاژ مصرف شده تقریبا مبلغ صد هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. اما همین دستگیره، در صورت تولید با فلز آلومینیوم، با ضریب 2/7 در برابر سرب،وزنی تقریبا حدود 360 گرم آلیاژ آلومینیوم نیاز دارد. یعنی با یک کیلو آلومینیوم میتوان بجای یک جفت دستگیره، تعداد 2/7 عدد از همان مدل را با آلومینیوم تولید نماییم.
حالا اگر نرخ آلومینیوم را بعنوان مثال 70 هزار تومان به ازای هر کیلو درنظر بگیریم،هزینه آلومینیوم مورد نیاز دستگیره، مبلغی حدود بیست هزار تومان در بر خواهد داشت.بنابراین یک اختلاف در مبلغ خرید الیاژ زاماک با آلومینیوم داریم، و یک اختلاف در تیراژ تولید دستگیره داریم، بنابراین با کاهش قدرت خرید مصرف کننده، طبیعی است که تولید کنندگان دستگیره، به تولید دستگیره های آلومینیومی روی بیاورند