اخبار و مقالات

  • 3167
  • 487 مرتبه
  • دوشنبه 18 بهمن 1400

تولد یک دستگیره - پرداختکاری

تولد یک دستگیره - پرداختکاری

پرداخت کاری در صنعت دستگیره، بمعنی تمیز کردن دستگیره، سمباده زدن دستگیره، جداکردن ضایعات یا سرباره از قطعه(دستگیره)، و مراحل آماده سازی دستگیره، برای آبکاری یا رنگ می باشد. 
در صنعت یراق آلات، و در زمینه تولید دستگیره، پرداختکاری قطعه، از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا محصول نهایی به این مرحله تکیه بسیاری دارد. 
بعد از تولید دستگیره، می بایست قسمت هایی که به قطعه چسبیده اند جدا سازی شوند. این قطعات و سرباره ها به اصطلاح اُوِر فلو نامیده می شوند.


 توجه: بلافاصه بعد از جدا شدن دستگیره از قالب، اقدام به جداسازی سرباره ها نکنید. زیرا بعلت گرم بودن، احتمال تاب برداشتن دستگیره، بسیار زیاد است.
پس از سرد شدن دستگیره، و جداسازی سرباره از قطعه، اولین مرحله سمباده کُشته زدن نام دارد.در این مرحله از پرداختکاری دستگیره، خط جدایش دو کفه قالب که بر روی قطعه قرار گرفته و سرباره ها از آن قسمت ها جدا شده اند، با سمباده کُشته زدن، سرباره های کوچکتر که با انبردست امکان جداسازی آنها از روی قطعه جدا وجود ندارد، زدوده می شوند.
در ادامه، سه مرحله معمول پرداختکاری دستگیره وجود دارد:
سمباده 120
سمباده 160
سمباده 220
هرچه سمباده عدد بزرگتری داشته باشد، از نرمی بیشتری برخوردار است و برای مراحل با ظرافت بیشتر استفاده می شوند. بعضی از تولید کنندگان دستگیره، از دستگاه ویبره استفاده می نمایند. در این دستگاه با ریختن ساچمه های استیل و یا کله قندی های کوچک مخصوص پرداختکاری دستگیره، قطعات از ضایعات زدوده و تمیز می گردند.
اما محصولاتی که با ویبره کردن پرداختکاری میشوند، از جلا و کیفیت ظاهری کمتری نسبت به سمباده کاری برخوردارند. بعد از سمباده کاری، به مرحله گیلانس می رسیم. در این مرحله، با پارچه های لی که مناسب برای این امر هستند و بصورت فشرده شده بر روی یکدیگر دوخته شده اند، و با استفاده از واکس مخصوص، قطعه مورد نظر را صیقلی و عاری از هر ایراد می نمایند.
هرچه دقت در این م حله از پرداختکاری دستگیره بیشتر باشد، دستگیره زیباتر و با کیفیت تری خواهید داشت. 
حالا قطعه شما آماده آبکاری است.