اخبار و مقالات

  • 3169
  • 514 مرتبه
  • دوشنبه 02 اسفند 1400

قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت

شاید شما فکر کنید که به قفلی که در برابر دزد مقاومت داشته و مانع از سرقت میشه، قفل ضد سرقت میگن، بله درسته، اما یک واقعیتی به نام درب ضد سرقت، در جامعه ما رواج پیدا کرده که این معنی رو نقض می کنه.
بر اساس توضیح بالا، پس به دربی که در برابر دزد امنیت بالایی از خودشون نشون میده و مانع از سرقت میشه، درب ضدسرقت گفته میشه، اما با یک جستجوی ساده در فضای مجازی و یا کسب اطلاعات از پلیس آگاهی تهران بزرگ، و یا پلیس آگاهی محل سکونت خود، نقض مکرر این ادعا را خواهید دید.
در ادامه و برای درک بهتر واقعیت درب های ضد سرقت متداول بازار ایران، به ویدیویی که در اینجا قرار داده شده دقت فرمایید. 

 


در اینجا می بایست به تاریخچه تولید قفل بازگردیم، و با بررسی تاریخچه تولید قفل، آشنایی با برند های تولید کننده قفل، کشور های پیشرو در تولید قفل، به این صنعت کاملتر و جامع تر بنگریم.
با جستجوی تاریخچه قفل در ویکی پدیا، می‌بینیم که کشور مصر و چین را در این زمینه بعنوان اولین تولید کننده ها معرفی نموده.
این دو کشور در حدود 4500 سال پیش، اقدام به تولید قفل می نمودند. البته قفل های آن زمان شباهت چندانی به قفل های امروزی نداشت.
قفل هایی از جنس چوب، سنگ، و آهن.
قفل های ساده ای که گاهی با پیچاندن یک اهرم ساده، به باز شدن آنها منجر میشد. در قدیم از قفل و راهبند، برای بستن درب، جهت جلوگیری از ورود حیوانات به باغات و منازل استفاده میشد. 
در ادامه و با پیدایش صندوقچه، قفل هایی استوانه ای شکل ساخته شد که با پیچاندن یک پیچ، اهرم نگهدارنده به عقب کشیده میشد و باعث باز شدن قفل می شد. 
این مدل قفل ها به شکل های زیبا و خلاقانه ای تولید میشد. به شکل عقرب، آهو، شیر و... 
در اینجا  چند نمونه از این قفل ها را به شما نشان خواهیم داد. 

 


لازم به ذکر است که این قفل ها، امروزه خواهان زیادی پیدا کردند و در بازار سنتی اصفهان، شیراز و ماسوله، به وفور از این قفل ها یافت می گردد. 
تنوع بسیار زیادی از این مدل قفل ها را در شهرستان چالوس، جاده مرزن آباد، روستای کندلوس، موزه کندلوس، خواهید یافت. موزه قفل بسیار متنوع با گنجینه ای ارزشمند از قفل های متنوع قدیمی که از سراسر ایران جمع آوری و به این موزه منتقل گردیده است. 
اما در ادامه و با پیدایش یکجا نشینی و ایجاد بازارهای دائمی و مراکز خرید و فروش مایحتاج مردم، نیاز استفاده از قفل، بیشتر احساس گردید و باعث ایجاد تنوع وسیعی از قفل ها گردید.
قفل هایی با کلید های خاص، غیر قابل تکثیر و کلید هایی شبیه به کارت، که با کشیدن آن داخل قفل، باعث باز شدن قفل میشد.
شاید با خودتون بگید مگه اون زمان هم قفل کارتی وجود داشته؟ بله، وجود داشته. نمونه های متنوعی از این قفل های کارتی در موزه کندلوس وجود داره، و یا با جستجو در اینترنت، میتوانید نمونه های متنوعی از آنها را مشاهده نمایید.
اما مکانیزم این قفل های کارتی چگونه بود؟
قفل های کارتی قدیمی، به بیش از 700 سال پیش بر میگردد.
قفل هایی که با داشتن کلید هایی شبیه به کارت، بجای برجسته بودن دندانه های کلید بر روی کلید، داخل آن ورق های آهنی به شکل شیار های خاص و دست ساز، تعبیه میشدند، که با کشیدن کارت در مسیر مشخص شده خود، باعث عقب راندن زبانه نگهدارنده قفل می شدند، و به باز شدن قفل منجر میشد.
در دانشنامه ویکی پدیا، تاریخچه تولید اولین قفل های طرح جدید را به اروپایی ها، با نام های رابرت بارون و جوزف برامه در دههٔ ۱۷۸۰ میلادی در انگلستان، نام گذاری نموده، یعنی حدود 240 سال قبل، در صورتی‌که قفل هایی که در ایران باستان تولید میشد، با بیش از 600 سال قدمت در حال تولید بودند. 
همانطور که می‌دانيد، قفل های قدیم را به راحتی، هر صنعتگری نمیتوانست تولید نماید، و تولید کنندگان این قفل ها معمولا پر آوازه و بنام بودند، مثلا در شهر تبریز، نائین، اصفهان، زنجان، تهران، بلخ، هرات و دیگر شهر های ایران باستان، تولید قفل ها توسط تولید کنندگان بنام این شهر ها انجام میشد. 

در هزارهٔ دوم قبل از میلاد مسیح، در مصر و بین‌النهرین، قفل کردن خزانه ها و انبارهای گندم و پرستشگاه‌ها متداول بوده‌است. 
با ورود پیدایش تجار، و تجارت بین کشور ها، نمونه های بسیاری از این قفل ها از سراسر دنیا توسط پادشاهان و یا سفرای کشور ها به ایران وارد گردید. به همین دلیل، پاره‌ای از قفل‌های ایرانی همانند قفل‌های مصری و یونانی هستند و برخی دیگر مانند قفل‌های رومی می‌باشند. برخی از قفل ها نیز، به قفل‌های چینی و هندی شبیه هستند و تعدادی هم مانند قفل‌هایی است که در اروپا از قرون وسطی تا انقلاب صنعتی استفاده می شد. 
قفل‌سازان ایرانی یک کوره کوچک یا متوسط با دمنده فانوسی داشتند که شکل‌های مختلف قفل را به کمک آن تهیه میکردند. 
برای اتصال اجزای مختلف قفل ها، از لحیم استفاده میکردند. لذا لحیم کاری قفل ها را در بوته‌های(قالب های ریخته گری دست ریز گِلی) کوچک انجام می‌دادند.
قدیمی‌ترین قفل؛ 
از ایام قدیم تا اواخر قرن ۱۷ میلاد مسیح، قدیمی‌ترین شکل قفل، متعلق به قفلی است که در ویرانه‌های خرساباد، نزدیکی نینوا، پیدا شده‌است و حدود ۴ هزار سال قدمت دارد. این قفل از چوب ساخته شده است و چند میله چوبی متحرک دارد که در سوراخ‌هایی مناسب روی کلون درب  قرار می‌گیرند و کلون را در وضعیت بسته نگه می‌دارند. کلید آن نیز از چوب ساخته شده  است و میله‌های آن را  میتوان در شیار های کلون داخل کرد. میله‌های کلید، میله‌های متحرک قفل را تا ارتفاع مناسب بالا می‌برند و این امر باعث میشد، بیرون کشیدن کلون ممکن شود.
 مصریان باستان، با این نوع قفل آشنایی داشتند، همچنین نمونه‌هایی از این قفل، در کشور ژاپن و کشور نروژ نیز به دست آمده‌ است.
در ایران باستان و در حفره‌های تپه چغازنبیل در استان ایلام، کلون و میله‌هایی سنگی پیدا شده که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی می‌رسد.
ویکی پدیا مدعی شده است که رومیان، قفل‌ها و کلیدهای فلزی را اختراع کردند و برای اولین بار از ضامن‌ها برای ایمنی قفل استفاده نمودند.
قفل‌سازان قرون وسطی:
قفل سازان در قرون وسطی و در قاره اروپا، بخصوص در کشور آلمان، در ساختن قفل‌های ظریف تبحر خاصی داشتند. قفل سازان آلمانی، کلیدها و قسمت‌های قابل حرکت(متحرک) قفل ها را بسیار پرکار و ضامن‌ها را بسیار درهم و پیچیده می‌ساختند، و همچنین ظاهر قفل‌ها را به شکل بسیار زیبایی تزئین می‌کردند.
اما در قرون وسطی، آشوب و هرج و مرج، و جنگ های مکرر و راهزنی های پی در پی، باعث شده بود که توجه و نیاز فراوانی به قفل‌های مطمئن احساس شود. اما در  آن زمان، در  روند طراحی و تولید سازوکار قفل‌ها چندان پیشرفتی حاصل نگردید. در این زمان، درهم پیچیدگی ضامن‌ قفل ها و پنهان کردن سوراخ کلید، تنها وسیله افزایش ایمنی به‌شمار می‌رفت.
رفته رفته با ورورد انقلاب صنعتی و مکانیزه شدن خطوط تولید، و با پیشرفت طراحی ها، قفل های متنوع بسیاری به بازار دنیا معرفی گردید. 
کشور های پیشرو در زمینه قفل؛ 
کشور هایی نظیر ایتالیا،آلمان، فنلاند، سوئد، مجارستان، روسیه، اسپانیا، ترکیه، و... 
ایتالیا با داشتن شرکت های معتبر بسیاری در صنعت قفل و ایمنی، از قبیل ISEO، CISA، CORBIN، VIRO، YALE و... ، در صنعت قفل های ضد سرقت، در دنیا مطرح می باشد. 

آلمان نیز با داشتن شرکت های معتبری نظیر ABUS، MAUER، BKS،HAFEL، و دیگر شرکت ها، در زمینه قفل های ایمنی و ضد سرقت، جزو کشور های سرآمد به حساب می آید. 

کشور بعدی در زمینه قفل، کشور فنلاند می باشد که با داشتن برند معروفی نظیر ASSA ABLOY، جزو کشور های پیشرو در این زمینه بشمار می آید. 

کشور روسیه، با داشتن قفل هایی نظیر UCM, از قدیمی های تولید قفل در قاره سبز، محسوب می شود. 

اما کشوری که در اینجا بیشتر به معرفی آن می پردازیم، کشور ترکیه است.
کشور ترکیه با داشتن شرکت بزرگی بنام KALE، سهم بسزایی از بازار قفل در این کشور و کشور همجوار خود، یعنی ایران را به خود اختصاص داد. 
اما چرا برای معرفی شرکت های تولید کننده قفل، به ترکیه بیشتر می‌پردازیم؟ چون اولین کشوری که با تولید درب های به اصطلاح ضد سرقت، باعث ورود این درب ها به بازار ایران گردید، کشور ترکیه و شرکت کالی ترکیه بود.
این شرکت با تولید درب های با کیفیت و استاندارد بالا، سیلندر ها و روزت های ضد سرقت بسیار با کیفیت، با استقبال بسیار زیادی در ایران روبرو شد، و روز به روز به تعداد فروشندگان درب ضد سرقت ترک در ایران افزوده شد و شرکت کالی ترکیه، از فروش درب های ضد سرقت،به ایران سود هنگفتی را به جیب می زد.
از آنجایی که ما ایرانی ها در هر زمینه ای از هوش و استعداد بسیار بالایی برخورداریم، در زمینه باز طراحی و تولید درب های ضد سرقت طرح ترک، آغاز به فعالیت نمودیم و رفته رفته این سهم بزرگ بازار درب های ضد سرقت را از کشور ترکیه ربودیم و مانع از خروج ارز از کشور شدیم.
اما نکته ای که قابل تامل بود، اینجا بود که، با باز طراحی درب های ضد سرقت ترک، و بدلیل حجم سفارش بسیار زیاد این نوع درب ها، و همچنین نام مستعار درب ضد سرقت بر روی این درب ها، مشتری ها گمان میکردند که با خرید این نوع درب ها، دیگر احتیاجی به استفاده از صندوق های امانات نیست و گرانبها ترین اشیاء خود را نظیر َطلا، مسکوکات طلا، دلار و پول را داخل منزل نگهداری می نمودند.
از آنجا که تولید کنندگان ساختمان و انبوه سازان، در جهت کاهش هزینه های خود، اقدام به سفارش این درب ها با قیمت های پایین تری مینمودند، لذا رفته رفته از کیفیت درب ها کاسته و بر تنوع ظاهری آنها افروده شد.
اما در همین حین، دزد ها و سارقین منازل، با گسترش و همه گیری این نوع درب های به اصطلاح ضد سرقت، و کاهش کیفیت درب ها و قفل های مورد استفاده بر روی این درب ها، به باز کردن این درب ها فائق آمده و امروزه جزو کارهای کم زحمت و کم دردسر سارقین، باز کردن درب های به اصطلاح ضد سرقت می باشد.
در ابتدا با شکستن توپی، درب های ضد سرقت را باز نموده و سرقت از منازل را انجام میدادند، اما رفته رفته با کاهش وزن درب های ضد سرقت،و کاهش قطر ورق این نوع از درب ها، سارقین حتی زحمت شکستن توپی قفل را نیز به خود نمیدهند و با تایلیور(اهرم) اقدام به تخریب درب می‌نمایند.
در اینجا از شما می خواهیم که با دیدن این ویدیو، از نقاط ضعف این نوع از درب های به اصطلاح ضد سرقت، آگاهی پیدا نمایید.
هشدار؛این ویدیو شامل صحنه هایی است که شاید برای همگان مناسب نباشد.

در ادامه و برای جلوگیری از بروز اینگونه حوادث تلخ و تولید قفل ضد سرقت واقعی، گروه صنعتی اِلِمان، اقدام به تولید قفلی نموده است که برای تامین امنیت، سرآمد تمامی قفل های بازار ایران میباشد.
قفلی که با برند ایلاک ELOCK به بازار ایران معرفی گردید، و با استقبال بی نظیری از طرف مصرف کنندگان و فروشندگان قفل و یراق مواجه گردید.

قفل ایلاک ELOCK؛
قفل ضد سرقت ایلاک،جزو قفل های مولتی بازار دنیا محسوب می‌گردد.
لازم به ذکر است، با توجه به تعریفاتی که از قفل ها و درب های ضد سرقت نمودیم، این قفل مولتی ایلاک، بمعنی واقعی کلمه، ضد سرقت می باشد.
قفلی مولتی ضد سرقت ایلاک، با دارا بودن  5 میله فولاد اتومات، مانع از شکسته شدن میله های قفل در اثر فشار تایلیور می گردد.
از عوامل دیگر ضد سرقت بودن قفل ایلاک، داشتن میله های کشویی پشت درب می باشد، که در هنگام قفل نمودن درب، همزمان با حرکت 5 میله فولادی قفل، میله های پایین به داخل زمین فرو رفته، و همزمان میله های بالایی به بست های نگهدارنده نصب شده در بالای درب وارد شده و مانع از باز شدن، و شکسته شدن درب ها می شود.
امروزه مصرف این نوع قفل مولتی ایلاک، بر روی درب های به اصطلاح ضد سرقت، از فراوانی بسیاری برخوردار است. درب هایی که در ابتدا برای تامین امنیت مشتری به بازار معرفی گردیدند، اما امروزه برای تامین امنیت این نوع درب های ضد سرقت،مجبور به استفاده از قفل مولتی ضدسرقت ایلاک ELOCK هستند.
در اینجا، چند نمونه از قفل های نصب شده ایلاک بر روی درب های ضد سرقت، را نشان خواهیم داد.

از دیگر مزیت های قفل ضد سرقت مولتی ایلاک،توانایی این نوع توپی قفل، در برابر ساچمه زنی یا به اصطلاح سیم زدن قفل می باشد.
سیلندر قفل ضدسرقت ایلاک،از پین های نامتعارف و نامتقارنی ساخته شده، که با انجام عمیلات سیم زنی قفل، چنانچه توپی خلاص شده و بچرخد، با داشتن پین فولادی نامتقارن و یکطرفه آن، باعث قفل شدن و غیر قابل حرکت شدن دائمی توپی قفل ایلاک میگردد. 
این کار باعث می شود از دارایی شما در برابر دزد محافظت گردد.
از دیگر خصوصیات و مزیت های برتر قفل ضدسرقت ایلاک، داشتن پین فشاری جهت باز کردن قفل می باشد. عملکرد این پین فشاری به گونه ای است که چنانچه سارق با وارد کردن دریل به توپی، اقدام به تخریب سیلندر نماید، میله فشاری متحرک تعبیه شده بر روی توپی قفل نیز همزمان با ساچمه ها تخریب می گردد، و عملیات باز کردن قفل به طور کلی غیر ممکن می شود.

از دیگر ویژگی های قفل ضدسرقت مولتی ایلاک، می توان به میله های ضد اسید آن اشاره نمود، میله هایی که با کروم کاری و سخت کاری، مانع از هرگونه تخریب توسط اسید می شوند.
از ویژگی های دیگر قفل ضدسرقت ایلاک، ضد حریق بودن قفل می باشد. برای تحقق این امر، از کلیه قطعات فولادی استفاده گردیده و در درون ققل، سیلندر و اجزای تشکیل دهنده داخلی قفل، از پلاستیک استفاده نگردیده است.
لذا درجه ذوب آهن و فولاد به بیش از هزار درجه سانتیگراد می رسد.
برای ذکر دیگر ویژگی های منحصربفرد قفل ضدسرقت ایلاک، باید به کلید غیر قابل تکثیر آن اشاره نمود.
برای تحقق این هدف، از سیلندری استفاده نمودیم که در نوع خود بی‌نظیر و از تعداد ساچه بسیار زیادی ساخته شده است.
 همچنین برای انتخاب شیار کلید، به خان کشی متفاوتی روی آوردیم که منحصر به ایلاک می باشد.
به نوع شیار بر روی سیلندر هر قفل، که ورود و حرکت کلید به داخل قفل را هدایت می نماید، خان کشی گفته می شود. 
برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان قفل ایلاک، اقدام به درج بارکد اختصاصی هر سیلندر بر روی آن نمودیم، که این بارکد ها متعلق به مشتری می باشد، و مشتری مالک این بارکد می باشد، و برای رصد اطلاعات مشتری و خدمات رسانی دقیق تر و منظم تر، اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه قفل ایلاک می‌نمائیم. 
لذا از شما مشتریان گرامی تقاضا می شود از قرار دادن این بارکد در اختیار دیگران، جدا خودداری فرمایید. 
ویژگی متفاوت و البته خاص قفل مولتی ایلاک، قابل ریگلاژ بودن میله های آن برای تنظیم بر روی درب ها با ارتفاع متفاوت و عرض مختلف می باشد.
کلید های تمام برنجی قفل ضدسرقت  ایلاک، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
دارا بودن دسته ولومی بر روی قفل، از طرف داخل، این امکان را به کاربر می دهد تا با چرخاندن دسته ولومی قفل، بدون نیاز به کلید، اقدام به قفل و یا باز کردن آن نماید. این امر باعث سهولت در استفاده در هنگام حضور در منزل، و افزایش امنیت کاربر می گردد.
قفل ضدسرقت ایلاک، قابل نصب بر روی انواع درب های ضد سرقت ترک، چینی، ایرانی، چوبی، آهنی، درب های باغی،اتاق های امن، اتاق های ضد زلزله، و درب های خزانه می باشد.
از دیگر ویژگی های قفل ضدسرقت ایلاک، جایگزین حفاظ آکاردئونی این نوع قفل می باشد.
از مهمترین اشکالاتی که استفاده از درب های آکاردئونی برای مشتری ایجاد می‌نماید، علاوه بر زشت کردن درب ورودی آپارتمان به خاطر داشتن میله های زیاد بر روی درب، باعث آگاه کردن سارق، نسبت به عدم حضور شما در منزل می باشد.
به زبان ساده تر، وقتی از منزل خارج می شوید، از درب های آکاردئونی استفاده می نمایید، پس بدانید که دزد، خول نیست، متوجه می شود که در خانه حضور ندارید، هرچه تعداد قفل ها بر روی درب آکاردئونی بیشتر، یعنی مدت زمان بیشتری در منزل حضور ندارید. 
در اینجا به ویدیوی زیر توجه فرمایید؛ 

با توضیحات مفصل فوق، دیگر حرفی باقی نگذاشتیم.
آرامش خیال، با قفل ایلاک

برای دیدن ویدیوی خط تولید قفل ضدسرقت ایلاک،به بخش خط تولید رفته، و آرشیو ویدیو ها و یا آرشیو تصاویر را مشاهده نمایید یا بر روی لینک ویدیو کلیک نمایید.