اخبار و مقالات

  • 3171
  • 289 مرتبه
  • دوشنبه 25 مهر 1401

دستگیره کلیدی یا سوییچی؟؟

دستگیره کلیدی یا سوییچی؟؟

برای پاسخ جامع و دقیق به این سوال، لازم است که این دو نوع دستگیره کلیدی و سوئیچی را با جزئیات کامل بشناسیم تا بتوانیم به سوال ابتدای مقاله پاسخ دقیق و قابل درکی ارائه نماییم. اما قبل از شناخت این دو نوع دستگیره، اشاره ای کوتاه به ساختار قفل های کلیدی و سوئیچی خواهیم داشت زیرا لازم و ملزوم دستگیره های فوق می باشند.
قفل های کلیدی از قدیمی ترین قفل های تولید شده می باشند که با داشتن لبه ای ساده و یا دندانه دار بر روی لبه انتهایی کلید، با حرکت درون قفل و جابجا نمودن کشویی های درون قفل، باعث جلو و عقب رفتن زبانه های قفل می گردند. این نوع کلید ها که در تاریخ از قدمت بالایی برخوردارند، عمدتا از آلیاژ برنج تولید می شدند. در ابتدا با ساختن کشویی های فنر دار داخل قفل، که با لبه های بلند و کوتاه بر روی یکدیگر قرار می گرفتند. نوع و عمق شیارهای روی کلید به ارتفاع لبه هر کدام از کشویی های داخل قفل ارتباط  داشت. هر چه ارتفاع لبه کشویی ها بلند تر بود، عمق شیار روی کلید ها بیشتر می شد که به این کار کد گذاری کلید یا رمز کلید می گفتند.

در گذشته برای ساختن کلید از این روش و این نوع کلید ها استفاد ه می شد. اما رفته رفته بدلیل ناتوانی سازنده ها در ایجاد تنوع های بیشتر بر روی کشویی های قفل، و اصطلاحا اتمام ماتریس ساخت کد بر روی کشویی ها و تکرار کلید ها با رمز و کد یکسان، تولیدکنندگان این نوع قفل های کلیدی برای ساختن کلید هایی با امنیت بالا تر و جلوگیری از تکرار کد گذاری ها بر روی یک نوع شیار کلید، اقدام به ساختن شیار هایی متفاوت و شماره دار بر روی لبه های کناری کلید و دهانه ورودی کلید بر روی قفل می نمودند که بعد ها به خان کشی کلید معروف گردید که امروزه نیز از این اصطلاح در صنعت تولید کلید و سیلندر قفل ها استفاده می گردد. این خان کشی ها و شیار ها بدینگونه بود که چنانچه شیار بر روی لبه کناری کلید با لبه ها و دندانه های ایجاد شده بر روی بدنه قفل یکسان نبود، کلید به داخل قفل وارد نمی شد .
این نوع خان کشی ها تا آن زمان تا حد زیادی موفق عمل نموده  و باعث افزایش امنیت قفل های کلیدی در برابر ورود کلید های مشابه به درون قفل می گردید. و امروزه نیز برای ساخت قفل های کلیدی از این روش استفاده می گردد و شرکت های تولید کننده قفل در ایران و سایر نقاط جهان با قرار دادن لبه هایی در دهانه ورودی کلید و همخوانی آن با شیار قرار گرفته بر روی لبه کناری کلید، به ساخت قفل های کلیدی با این روش مشغولند.
یکی از نقص های بزرگ این نوع قفل ها و استفاده از آنها برای تامین امنیت، این است که با داشتن یک کلید و یک عدد پیچ گوشتی، با وارد کردن پیچ گوشتی به درون دهانه ورودی کلید و تخریب لبه ساخته شده بر روی بدنه قفل که مانع از ورود کلید های مشابه به قفل می گردد، باعث تخریب زائده مذکور شده و با گشاد شدن دهانه ورودی کلید، امکان ورود هر نوع کلید با هر نوع خان کشی به داخل قفل و متعاقبا باز شدن قفل خواهد شد.
دلیل فوق از مهمترین دلایل کاهش اعتماد به این نوع قفل های کلیدی در جهت تامین امنیت درب های داخلی منزل نظیر اتاق خواب و یا انباری ها می باشد. اما نقص بعدی این نوع قفل ها، بلند بودن کلید آنها و سختی نگهداری از این نوع کلید ها می باشد که به شکل کلید گاوصندوق می باشند که نگهداری آنها را با مشکل مواجه نموده، در ایران با وجود تولید بالای این نوع قفل ها، همچنان از لحاظ فنی و زیبایی شناختی، از محبوبیت کمتری برخوردارند. لذا شرکت های تولید کننده قفل کلیدی در ایران و سایر نقاط جهان، صرفا به ساختن خان کشی بر روی دهانه قفل و نیز خان کشی شیار کلید و نهایتا شماره دار کردن نوع کلید ها بسنده نمودند که این امر باعث فراوانی این نوع کلید ها و نیز شماره های آنها شده است که کار سارقین نه چندان حرفه ای و یا حتی آماتور را برای باز کردن این نوع قفل ها آسان نموده است.حتی امروزه از این نوع قفل های کلیدی بدلیل یکسان بودن شماره های کلید آنها، به این دلیل استفاده می گردد که با داشتن یک کلید با کد یکسان می توان هر تعداد قفل داخل منزل را با همان شماره باز نمود و از همراه بردن کلید های قدیمی و بلند و سنگین وزن با ظاهری نامناسب و قدیمی اجتناب نمود. 

اما دلیل اصلی استفاده از قفل های کلیدی در ایران  و بعضی کشور ها، ارزان بودن آنها نسبت به قفل های سوئیچی می باشد.دلیل آن هم این است که قفل های کلیدی بدلیل داشتن کلید بر روی خود، دیگر نیازی به خرید کلید وجود ندارد و در هزینه های خرید پروژه های انبوه سازی، هزینه های کمتری را به پیمانکاران و انبوه سازان تحمیل می نماید.
اما  قفل های سوئیچی بدلیل نیاز به سیلندر از قیمت تمام شده بیشتری در برابر قفل های کلیدی برخوردار می باشند.
اما با نگاهی به فواید و مزیت های استفاده از قفل های سوئیچی، خواهیم دانست که قفل های سوئیچی از برتری نسبی ای در برابر قفل های کلیدی برخوردار می باشند. 


اولین نکته و اولین مزیت قفل های سوئیچی در این است که به دلیل استفاده از سیلندر برای قفل و یا باز نمودن آنها، از امنیت بسیار بالاتری نسبت به قفل های کلیدی برخوردار می باشند.در این نوع قفل های می توان از سیلندر های کلید ساده، کلید کامپیوتری، کلید دوشیار و کلید دوپله یا کلید پله ای استفاده نمود که از امنیت بسیار بالایی نسبت به سیلندر های قبلی برخوردار می باشند استفاده نمود.

از دیگر مزایای قفل های سوئیچی نسبت به قفل های کلیدی می توان به این نکته اشاره نمود که تقریبا تمام تولیدکنندگان دستگیره دوتکه یا به اصطلاح دستگیره رزت در دنیا اقدام به تولید این نوع دستگیره ها بصورت سوئیچی می نمایند. لذا برای خرید دستگیره های دوتکه می بایست از قفل های سوئیچی برای نصب استفاده نمود.

از دلایل و مزیت های مهم بعدی قفل های سوئیچی در برابر قفل های کلیدی، فاصله محل چهارپهلوی دستگیره و کلید از لبه  قفل می باشد. به این صورت که قفل های کلیدی به دلیل داشتن عمق مشخص و محدود، یعنی 6.5 سانت پشت تا پشت و با آکس 3.5، از لبه درب فاصله کمتری خواهند داشت. لذا با نصب دستگیره های دوتکه با مدل کلیدی، احتمال نزدیک شدن دستگیره و رزت به لبه درب و برخورد آن با لبه چهارچوب درب بسیار بالا می باشد لذا به همین دلیل دستگیره های دوتکه  در مدل سوئیچی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل بعدی این است که قفل های سوئیچی از تنوع سایزی بسیار بالایی برخوردار می باشند بطوریکه قفل های سوئیچی تا سایز 12 سانتی متر پشت تا پشت را  دارا می باشند و این فاصله از لبه درب باعث می شود تا آکس سیلندر و چهار پهلوی دستگیره نسبت به لبه درب از 4 سانت آغاز و تا آکس 9 سانت قابل ارائه در بازار باشد.


از دیگر مزیت های استفاده از قفل های سوئیچی ای است که این نوع قفل ها برای درب های داخلی یک شرکت و یا اداره بسیار مناسب می باشند زیرا این نوع درب ها و این نوع اتاق ها از اهمیت و امنیت بیشتری برخوردار می باشند و با قرار دادن سیلندر های امنیتی می توان امنیت این نوع درب ها را تا حد بسیار زیادی بالا برد.اما قفل های کلیدی با ذکر ضعف هایی که در بالا به طور تفصیلی به آنها اشاره شد، از اقبال کمتری نسبت به قفل های سوئیچی برخوردار می باشند و صرفا مزیت استفاده از قفل های کلیدی بهای تمام شده پایینتر آنها نسبت به قفل های سوئیچی می باشد که با وجود معایب زیادی که در بالا به آنها اشاره شد، حتی هزینه کمتر این نوع قفل ها نیز در دراز مدت قابل توجیه نیست.
قفل های سوئیچی مناسب در بهای اتاق خواب، سرویس، دفاتر اداری و شرکت ها، درب های ورودی آپارتمان، درب های ضد سرقت، درب های آهنی و آلومینیومی و درب های انباری از محل های مورد استفاده قفل های سوئیچی می باشد. لذا با این گستردگی استفاده از قفل های سوئیچی، می توان به نتیجه رسید که قفل های سوئیچی نسبت به  قفل های کلیدی از مزیت بسیار بالایی برخوردار می باشند لذا با مروری بر ابتدای مقاله تا اینجا می توان به سوال ابتدایی این مقاله که پرسیده بودیم دستگیره کلیدی یا سوئیچی؟؟ پاسخ کامل و قاطع داد که دستگیره فقط سوئیچی....
گروه صنعتی اِلِمان تنها تولید کننده دستگیره های درب چوبی و دستگیره های کابینت در شرق ایران، از تنوع بالایی در تولید دستگیره های سوئیچی برخوردار می باشد.