اخبار و مقالات

  • 3173
  • 182 مرتبه
  • یک شنبه 21 خرداد 1402

همه چیز درباره دستگیره های درب کابینت

همه چیز درباره دستگیره های درب کابینت

دستگیره کابینت کلاسیک:

خوب است بدانید که مفهوم کابینت کلاسیک از نظر دیزاین و اجرا در اغلب نقاط دنیا از جمله ایران، به لطف فضای مجازی و بستر اینترنت، تقریبا یکسان است.یعنی از نظر کلیات اصول طراحی کابینت کلاسیک، ساخت و اجرای این نوع کابینت ها، رنگ آمیزی کابینت کلاسیک، شباهت های بسیاری وجود دارد اما تنها تفاوتی که در این نوع کابینت ها به چشم می خورد، در استفاده از دستگیره و یراق آلات کابینت می باشد که این تفاوت بستگی به مکان و میزان استفاده از کابینت و حجم مورد نیاز کاربر متفاوت خواهد بود.
لذا استفاده از دستگیره و یراق آلات کابینت و انتخاب درست این قطعات از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا با انتخاب نادرست دستگیره و یراق آلات کابینت باعث عدم کارایی مناسب و نیز نارضایتی کاربر در استفاده از این نوع کابینت ها را به همراه خواهد داشت.
حال باید بدانید به چه کابینت هایی کلاسیک گفته می شود و بیشتر مناسب چه نوع فضاهایی خواهند بود.
اصولا کابینت های کلاسیک، به کابینت هایی گفته می شوند که از ابزار خراطی شده و یا طراحی های زیبای منبت شده همانند انواع گل و یا سر ستون ها در آنها استفاده می شود. لذا استفاده از دستگیره و یراق آلات مناسب این نوع کابینت ها می بایست استفاده نمود.کابینت های کلاسیک بطور معمول از جنس چوب و یا روکش چوب ساخته می شوند.
در کابینت های کلاسیک، اصولا از درب هایی به شکل لولایی استفاده می شود و کمتر از درب های بالا رونده یا به اصطلاح اتوبوسی استفاده می شود.از خصوصیات دیگر این نوع از کابینت ها، می توان به رنگ استفاده شده در این نوع کابینت ها اشاره نمود. در اغلب منازل بزرگ که از کابینت های کلاسیک استفاده می نمایند، دیده شده که از رنگ سفید با پتینه های طلایی استفاده می شود.این نوع رنگ باعث بزرگتر و لوکس جلوه دادن آشپزخانه می شود.
استفاده از کابینت های کلاسیک، بسته به فضا و سلیقه طراح و کاربر می تواند متفاوت باشد اما از نظر گروه صنعتی اِلِمان که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و تولید انواع دستگیره و یراق آلات کابینت فعالیت دارد، استفاده از کابینت های کلاسیک، مناسب فضاهای بزرگ می باشد.البته این بدان معنا نیست که در فضاهای بزرگ حتما از کابینت کلاسیک می بایست استفاده نمود، بلکه منظور نگارنده این است که استفاده از کابینت های کلاسیک، بیشتر مناسب فضاهای بزرگ با طراحی های کلاسیک می باشد و بهتر است در فضاهای کوچک و طراحی های ساده تر از کابینت های نئوکلاسیک و یا مدرن استفاده نمود.
دستگیره و یراق آلات مورد نیاز کابینت های کلاسیک، به نظر طراح و کاربر بستگی دارد اما پیشنهاد گروه صنعتی اِلِمان بعنوان متخصص در زمینه طراحی و تولید دستگیره و یراق آلات کابینت، این است که از دستگیره های کوچک استفاده نشود، به این دلیل که هرچه دستگیره کوچکتر باشد باعث کاهش زیبایی کابینت می شود.اصولا از وظایف دستگیره های کابینت، زیبایی بخشی به کابینت و مکمل زیبایی کابینت می باشد.حال باید ببینیم منظور از دستگیره کابینت کوچک چیست؟چه دستگیره ای مناسب کابینت کلاسیک است؟از چه سایز دستگیره ای برای کابینت های کلاسیک می بایست استفاده نمود؟
برای پاسخ به این سوالها باید بدانید که در قدیم از چه دستگیره و یراق آلات کابینتی بر روی کابینت های کلاسیک استفاده می شد
اساساً سایز دستگیره های کابینت بعد از تک پیچ، 32 میلی متر به 32 میلی متر افزایش پیدا می نماید.یعنی اگر دستگیره ای با سایز 64 میلی متر یا به اصطلاح سایز 64 داریم، سایز بعدی 96، بعدی 128، بعدی 160، بعدی 192، بعدی 224 و به همین ترتیب افزایش پیدا می نماید.
اما در گذشته از دستگیره های کابینتی با سایز های کوچک نظیر 64 میلی متر و یا 96 میلی متر و یا نهایتاً 128 میلی متر استفاده می شد اما توصیه گروه صنعتی اِلِمان این است که از دستگیره هایی با سایز متوسط نظیر 160 میلی متر برای کابینت های کلاسیک استفاده نمایید، زیرا این سایز دستگیره تناسب بیشتری با درب های کابینت کلاسیک دارند و نه بیش از اندازه کوچک هستند و نه بیش از اندازه بزرگ.
اما باید بدانید که قبل از انتخاب دستگیره کابینت و یراق الات کابینت مناسب، می بایست نگاهی به کاشی بین کابینتی هم انداخت. زیرا این قسمت از کابینت تاثیر بسزایی در انتخاب رنگ دستگیره و یراقالات کابینت دارد. امروزه از کاشی های بین کابینتی غالباً تیره برای کابینت ها استفاده می نمایند.

دستگیره کابینت نئوکلاسیک:

در این قسمت نیز همانند بخش اول مختصری راجع به کابینت نئوکلاسیک توضیح خواهیم داد تا خواننده این مقاله بهتر با مفهوم این نوع کابینت ها آشنا شود تا انتخاب درستی برای دستگیره و یراق آلات کابینت مناسب را داشته باشد.
در کابینت های نئوکلاسیک، همانند کابینت های کلاسیک از طراحی و نقوشی بر روی درب های کابینت استفاده می نمایند، اما از تفاوت های بارز کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک این است که در کابینت های کلاسیک خطوط و نقوش ایجاد شده بر روی درب کابینت اغلب به شکل برجسته و غالبا از طرح های اسلیمی و نیز منبت هایی به شکل گُل ساخته می شوند، اما در کابینت های نئوکلاسیک این خطوط به شکل دیگری بر روی کابینت های نئوکلاسیک جلوه گری می نماید و این نقوش بیشتر به شکل خطوطی فرو رفته و بدون استفاده از گُل و منبت های برجسته طراحی و ساخته می شوند.
یکی از معروفترین و پرطرفدار ترین طراحی های کابینت نئوکلاسیک، سبک نیوزیلندی است که از دیرباز در کشورهای اروپایی و ایالات متحده و کانادا نیز مورد استفاده قرار می گرفت.اما چند سالی است که در ایران نیز این سبک از طراحی کابینت، مورد استقبال قرار گرفته است.
 طراحی کابینت های نئوکلاسیک نسبت به کابینت کلاسیک، دارای یک برتری می باشد و آن برتری این است که طراحی کابینت های کلاسیک بدلیل داشتن طراحی پُرکار، در درازمدت باعث خستگی چشم بیننده می شود اما در طراحی کابینت های نئوکلاسیک از طراحی های پُرکار استفاده نمی شود، به همین دلیل چشم بیننده در دراز مدت خسته نمی شود.بنابراین برای انتخاب دستگیره و یراق آلات کابینت مناسب کابینت های نئوکلاسیک، از سبکی متفاوت استفاده می شود.
در کابینت های نئوکلاسیک، عموماً از رنگ های سفید ساده و یا سفید و خاکستری و یا سفید و مشکی و همچنین از رنگ های دیگری نظیر زرد و یا سورمه ای استفاده می شود که در تمامی این نوع کابینت ها از کاشی های بین کابینتی ساده استفاده می شود و همانند کاشی های بین کابینتی شلوغ و پُرکار و پُر زرق و برق در این نوع کابینت ها استفاده نمی شود.
یکی از پرطرفدارترین دستگیره و یراق آلات کابینت در کابینت های نئوکلاسیک، دستگیره ها و یراق آلات مشکی می باشد.البته این بدان معنا نیست که از دستگیره و یراق آلات کابینت، با رنگ های دیگری استفاده نمی شود اما  در تمامی عکس ها و سایت های مرجع طراحی در دنیا خواهید دید که از رنگ مشکی در این نوع کابینت ها استفاده بیشتری می شود.
پیشنهاد گروه صنعتی اِلِمان بعنوان طراح و تولید کننده انواع دستگیره و یراق آلات کابینت، استفاده از رنگ مشکی می باشد.زیرا رنگ مشکی که به طور ذاتی از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است، نمادی از قدرت و صلابت نیز می باشد و علاوه بر زیبایی بخشیدن به کابینت شما،باعث خاص شدن کابینت شما خواهد شد.
یکی از دستگیره هایی که توسط گروه صنعتی اِلِمان طراحی و تولید گردیده، دستگیره کابینت مدل زیگورات می باشد که طراحی آن بر اساس ایده گرفتن از معبد زیگورات چغازنبیل در شهر شوش می باشد. این طراحی بر اساس پله هایی که بر روی لبه های آن ایجاد شده، همخوانی و یا به اصطلاح آرشیتکت ها، از هارمونی بسیار زیادی با کابینت های نئوکلاسیک برخوردار است و از زمان تولید و فروش انبوه آن توسط گروه صنعتی اِلِمان، با استقبال بی نظیری مواجه شده است.

نمایی از دستگیره کابینت زیگورات 

در اینجا می بایست تاکید نماییم که تولید دستگیره و یراق آلات کابینت با رنگ مشکی، مستلزم مهارت و تجربه و البته استفاده از مواد اولیه باکیفیت می باشد که در مجموعه اِلِمان، تمامی این مراحل با دقت بسیاری انجام و محصولی با کیفیت و مثال زدنی را تولید و روانه بازار ایران و عمان و عراق می نماییم.
پرطرفدار ترین سایز دستگیره و یراق آلات کابینت برای کابینت های نئوکلاسیک، دستگیره های کابینتی با سایز 160 و 192 میلی متر می باشد.البته برای کشو های زیر گازی و کشوهای بزرگ و درب های سوپری و درب آبچکان، می توان از دستگیره و یراق آلات کابینت با سایز های بزرگتر نظیر 224 میلی متر نیز استفاده نمود.

دستگیره کابینت مدرن:

در این بخش نیز همانند بخش دوم، ابتدا مختصر توضیحی درباره کابینت مدرن خواهیم داد تا قبل از پرداختن به دستگیره و یراق آلات کابینت مدرن، با شناخت بهتری از این نوع کابینت ها، بتوانید دستگیره و یراق آلات کابینت مدرن را انتخاب نمایید.
عموماً در کابینت های مدرن یا به اصطلاح کابینت های ام دی اف، از هیچگونه برجستگی چه به شکل ساده و یا منبت استفاده نمی شود.در این نوع کابینت ها بیشتر از درب های ساده و به شکل کاملا ساده استفاده می شود که اتفاقا استقبال بسیار خوبی از این نوع کابینت ها انجام می شود. دلیل این استقبال به دو نوع دیدگاه باز می گردد.دیدگاه اول مربوط به کسانی است که تمایل به ساخت و استفاده از کابینت هایی ارزان تر و مقرون به صرفه تر دارند و دیدگاه دسته دوم استفاده کنندگان از این نوع کابینت ها این است که تمایل به استفاده از کابینت هایی دارند که علاوه بر هرمونی بیشتر با دکوراسیون ایشان، کمترین خستگی چشم را دارند و بیننده کمتر دچار خستگی چشم می شود.

اما از دیگر مزیت های استفاده از کابینت های مدرن این است که در کابینت های مدرن، عموماً از درب هایی با ارتفاع های بلندتر و درب های کشیده تری استفاده می شود و در این نوع کابینت ها می توان از دستگیره های کابینت و یراق آلات کابینت با ارتفاع بلندتر استفاده نمود.
در کابینت های مدرن معمولا از دستگیره هایی بلند نظیر 192 و 224 میلی متر و حتی بلندتر نیز استفاده می شود.
در این نوع کابینت ها ، از دستگیره های مخفی و یا مگنت کابینت و یا حتی دستگیره های شاخه ای نیز استفاده می گردد.
در اینجا لازم میدانیم از معایب استفاده از مگنت کابینت در کابینت های مدرن توضیحی مختصر خدمتتان ارائه نماییم.از معایب استفاده از مگنت در کابینت، این است که مگنت علاوه بر خراب شدن زود به زود که باعث ناهماهنگی بین درب های کابینت خواهد شد، برای خانم هایی که از ناخن مصنوعی استفاده می نمایند مشکل ایجاد می نماید. از دیگر معایب استفاده از مگنت کابینت این است که برای باز کردن درب مجبور به فشار دادن انگشت بر روی درب جهت باز شدن آن خواهیم بود، و این باعث خواهد شد که همیشه بر روی درب لکه های فراوانی وجود داشته باشد که علاوه بر از بین بردن زیبایی کابینت، بدلیل استفاده از مواد شوینده در حین شستن ظروف و لاجرم تاچ کردن درب به جهت باز شدن مگنت، مواد ضد عفونی کننده و شوینده ای که از دست بر روی درب کابینت منتقل خواهد شد، باعث کاهش کیفیت سطح ام دی اف کابینت ها خواهد شد.لذا پیشنهاد گروه صنعتی اِلِمان، استفاده از دستگیره و یراق آلات کابینت مناسب و غیر مگنتی بر روی کابینت های مدرن می باشد.
در کابینت های مدرن امروزی، علاوه بر بلند تر بودن ارتفاع کابینت ها، بدلیل داشتن طراحی ساده و کشیده، کابینت و فضای مورد استفاده نیز بلندتر و کشیده تر به نظر خواهند رسید.
به همین دلیل توصیه گروه صنعتی اِلِمان بعنوان تنها مرکز تخصصی طراحی و تولید دستگیره در شرق ایران، توصیه  داریم که از دستگیره های کابینتی سایز بلندتر استفاده نمایید.
امیدواریم مقاله فوق کمکی هر چند مختصر در زمینه شناخت بهتر کابینت ها و استفاده از دستگیره و یراق آلات کابینت به شما خواننده گرامی نموده باشد.

المان در مسیر پیشرفت...